Dagens blogginlägg handlar om SPRÅK!!

Språk, alla använder vi oss av språk på ett eller annat sätt och därför tycker jag att det är viktigt att det görs på rätt sätt!
Hemma i min familj har jag på senare tid blivit lite av en "språkpolis" för jag hatar när det slarvas.. Hemma i köket har vi en liten radio där vi alltid har P4 som radiokanal. Radiopratarna sägs vara "journalister" men inte fan kan dom tala ordentligt (Som min mamma alltid sagt: Det är en stor skillnad på att prata och tala). Jag sitter ofta och irriterar mig på vad dom säger! Idag t.ex. så hade dom med en "trädgårdsexpert" som hela tiden satt och sa blommer och roser. DET STAVAS OCH UTTALAS BLOMMOR OCH ROSOR!!! Sen har vi ett annat fel som dom OFTA säger, mammer och papper. Ursäkta lixom, papper är för det första en helt annan sak och och sen heter det ju för fan inte mammer utan MAMMOR!!! MAMMOR OCH PAPPOR OCH INGET ANNAT!!
Bara för att jag nu sitter och skriver om det så kommer jag inte på mera exempel men det finns MASSOR. Om jag sitter och lyssnar på radion i 1 timme så kan jag påpeka kanske 10 olika fel.. Om man inte kan tala ordentligt så tycker jag inte att man ska sitta i radio och speciellt inte på SR (Sveriges Radio) och tala

Kom ihåg: Det är en stor skillnad på att prata och tala ;)


TTYL!
Puss.


Kommentarer
Postat av: Palmira

En felsägning som jag hatar, och som man hör väldigt ofta både på tv och radio är pogram.. PROGRAM heter det!

2009-07-22 @ 13:09:49
URL: http://palmiraa.blogg.se/
Postat av: Victoria!

Ja, den är också irriterande!!! Senast imorse satt programledarna på radio och sa rörer, RÖROR heter det!!

2009-07-23 @ 13:52:41
URL: http://vickye.blogg.se/
Postat av: Markus

Visst slarvas det, men glöm inte bort att vissa människor har dialekt även fast det låter som "stockholmska" och då ändras vissa ord när tom uttalas ;-)

2009-07-23 @ 21:26:37
Postat av: Danne

Men tjejen, ta det lugnt :) Du stavar ju själv flera ord fel i detta korta inlägget, du skriver "dom" hela tiden, i skriftspråk heter det "de, dem" inte "dom". En annan sak som kan påpekas är att man i talspråket från början faktiskt sa "mammer, papper" och pga. skriftspråket har man också börjat säga "mammOR", så egentligen är det inte fel med "ER"-ändelsen i talspråket :)

2009-08-09 @ 11:49:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0